خطرات گاز آرگون

خطرات گاز آرگون

نام “آرگون” از کلمه یونانی ” Арόν” ، به شکل مفرد و خلفیاز uterργός به معنای “تنبل” یا “غیرفعال” گرفته شده است ،گاز آرگون با علامت اختصاری AR در جدول عناصر دارای شماره اتمی ۱۸ است. این عنصر در گروه ۱۸ (گازهای نجیب) قرار دارد. ازاین‌رو، هیچ ترکیبی از آن به‌صورت طبیعی وجود ندارد.

 

وولکانو وارد کننده لوازم آرگون بصورت تخصصی در کشور میباشد .

 

معرفی اولیه خطرات گاز آرگون

گاز آرگون گازی خنثی است و جز گازهای خفه کننده محسوب میشود. تنفس مقدار زیاد آرگون باعث سرگیجه، استفراغ، تهوع، بیهوشی و مرگ میشود. مرگ در صورتی رخ میدهد که فرد در حالت بیهوشی قرار بگیرد و نتواند از خود در برابر این گاز محافظت کند. زمانیکه میزان اکسیژن محیط پایین باشد، طی چند ثانیه مرگ اتفاق می افتد.

آرگون در اصل بی اثر است و با هیچ ماده ای در شرایط عادی واکنشی نشان نمی دهد. از سال ۲۰۰۹ ، مشخص شده است که آرگون تنها یک ترکیب بنام آرگون فلوروهیدرید را تشکیل می دهد ، بنابراین اغلب در مواقع لازم برای ایجاد جو بی اثر استفاده می شود.

تاثیرات محیطی
آرگون در شرایط عادی محیطی در هوا پراکنده می شود. برای زندگی گیاهان و حیوانات مضر نیست. آرگون در محیط آبی تأثیر منفی ندارد.

 

با آرگون تخصصی آشنا شویم

آرگون با فیلامنت در لامپ حتی در دمای بالا واکنش نشان نمی دهد، بنابراین در روشنایی و در موارد دیگر که نیتروژن دو اتمی یک گاز (نیمه) بی اثر نامناسب است، استفاده می شود.

آرگون برای صنعت فلز اهمیت ویژه ای دارد و به عنوان محافظ گاز بی اثر در جوشکاری و برش قوس الکتریکی استفاده می شود.

کاربردهای دیگر شامل پوشش غیر واکنشی در ساخت تیتانیوم و سایر عناصر واکنشی و به عنوان فضایی محافظ برای رشد کریستال های سیلیکون و ژرمانیوم است.

آرگون-۳۹ برای تعدادی از کاربردها، عمدتاً برای ساختن هسته استفاده شده است. همچنین برای تاریخ گذاری آب های زیرزمینی استفاده شده است. همچنین از آرگون در غواصی فنی برای باد کردن لباس خشک استفاده می‌شود، زیرا اثر عایق حرارتی غیر واکنشی آن دارد.

آرگون به عنوان شکاف بین شیشه ها عایق بهتری را ایجاد می کند زیرا رسانای گرما ضعیف تری نسبت به هوای معمولی است.

عجیب ترین استفاده از آرگون در تایر خودروهای لوکس است.

 

آرگون در محیط

در جو زمین، Ar-39 توسط فعالیت پرتوهای کیهانی، در درجه اول با Ar-40 ساخته شده است. در محیط زیر سطحی نیز از طریق جذب نوترون توسط K-39 یا انتشار آلفا توسط کلسیم تولید می شود. آرگون-۳۷ از تجزیه کلسیم-۴۰ که در نتیجه انفجارهای هسته ای زیرسطحی است، تولید می شود.

آرگون در برخی از مواد معدنی پتاسیم به دلیل تجزیه تابشی ایزوتوپ پتاسیم ۴۰ وجود دارد.

 

اثرات دیگر آرگون بر سلامتی

راه های قرار گرفتن در معرض: این ماده می تواند از طریق استنشاق جذب بدن شود.

خطر استنشاق: در صورت از دست دادن محفظه، این مایع خیلی سریع تبخیر می شود و باعث اشباع فوق العاده هوا با خطر جدی خفگی در مناطق محدود می شود.

اثرات قرار گرفتن در معرض: استنشاق: سرگیجه. کسالت. سردرد. خفگی.

پوست، در تماس با مایع: سرمازدگی. چشم، در تماس با مایع: سرمازدگی.

 

استنشاق گاز آرگون

این گاز خنثی است و جزء خفگی‌کننده‌های ساده طبقه‌بندی می‌شود. استنشاق در غلظت های بیش از حد می تواند منجر به سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن هوشیاری و مرگ شود. مرگ ممکن است ناشی از اشتباه در قضاوت، سردرگمی، یا از دست دادن هوشیاری باشد که از نجات خود جلوگیری می کند. در غلظت های کم اکسیژن، بیهوشی و مرگ ممکن است در عرض چند ثانیه بدون هشدار رخ دهد.

اثر گازهای خفه کننده ساده با میزان کاهش مقدار (فشار جزئی) اکسیژن موجود در هوای تنفسی متناسب است. قبل از بروز علائم قابل توجه، ممکن است اکسیژن به ۷۵ درصد از درصد طبیعی آن در هوا کاهش یابد. این امر به نوبه خود مستلزم وجود یک خفه کننده ساده با غلظت ۳۳ درصد در مخلوط هوا و گاز است. هنگامی که خفگی ساده به غلظت ۵۰ درصد برسد، علائم مشخصی ایجاد می شود. غلظت ۷۵ درصد در عرض چند دقیقه کشنده است.

 

کاربرد های خاص گاز آرگون

پر کردن حباب‌های لامپ‌ها و پنجره‌های دوجداره، تصفیه زیرکنیوم، شستن فلزهای مذاب تا گازهای حل‌شده را از آن جدا کند، در لوله‌های شمارشگر گایگر لیزرها، کربن گیری از فولاد ضدزنگ و همچنین در جوشکاری آرگون به‌عنوان گاز محافظ قوس الکتریکی به‌منظور ایجاد محیط خنثی در محل الکترود تنگستنی به کار می‌رود.

 

علائم

اولین علائم ایجاد شده توسط یک خفگی ساده، تنفس سریع و گرسنگی هوا است. هوشیاری ذهنی کاهش می یابد و هماهنگی عضلانی مختل می شود. بعداً قضاوت اشتباه می شود و همه احساسات افسرده می شوند. بی ثباتی عاطفی اغلب به وجود می آید و خستگی به سرعت رخ می دهد. با پیشرفت خفگی ممکن است حالت تهوع و استفراغ، سجده و از دست دادن هوشیاری و در نهایت تشنج، کمای عمیق و مرگ رخ دهد.

 

اثرات زیست محیطی آرگون

هیچ آسیب زیست محیطی شناخته شده ای توسط آرگون ایجاد نشده است.

هیچ عواقب زیست محیطی نامطلوبی انتظار نمی رود. گاز آرگون به طور طبیعی در محیط وجود دارد. گاز در مناطقی که تهویه مناسب دارند به سرعت پخش می شود.

اثرات آرگون بر گیاهان یا حیوانات در حال حاضر مشخص نیست. انتظار نمی رود به آبزیان آسیب برساند.

آرگون حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی تخریب کننده لایه ازن نیست و به عنوان یک آلاینده دریایی توسط DOT (دپارتمان حمل و نقل، ایالات متحده آمریکا) فهرست نشده است.

ما در وولکانو تمامی لوازم لازم برای جوشکاری آرگون را برای شما فراهم کرده ایم ، شما میتوانید با دیدن فروشگاه ما محصول خود را انتخاب کرده و طی ۳ روز کاری درب منزل تحویل بگیرید ، همچنین برای مقایسه محصولات با همدیگر میتوانید با ما تماس بگیرید و از تکنسین های وولکانو بهترین نتایج را برای خود به ارمغان بیاورید ، همچنین اگر در مطلب فوق چیزی از قلم افتاده است میتوانید در نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ شش = 11