مزایا و معایب جوشکاری لیزری

مزایا و معایب جوشکاری لیزری

در این مقاله از وولکانو درباره مزایا و معایب جوشکاری لیزری تمامی اطلاعات مورد نیاز در این فرایند برای شما گردآوری شده است تا شما بتوانید با مقایسه این نوع از جوشکاری با مابقی عمل های جوشکاری بهترین عملکرد را برای کار خود داشته باشید پس تا انتهای مقاله همراه وولکانو باشید ، جوشکاری لیزری یک فرآیند جوشکاری ذوبی است که در آن دو قطعه ی فلزی با استفاده از لیزر به یکدیگر متصل می شوند. پرتوهای لیزر روی حفره بین دو قطعه فلزی که قرار است به یکدیگر متصل شوند متمرکز می شوند. پرتوهای لیزر انرژی کافی دارند و هنگامی که به قطعات فلزی برخورد می کنند حرارتی تولید می کنند که مواد دو قطعه فلزی را ذوب کرده و حفره را پر می کند. پس از سرد شدن یک جوش قوی بین دو قطعه تشکیل می شود. این یک فرآیند جوشکاری بسیار کارآمد است و می توان آن را به راحتی با ماشین آلات رباتیک خودکار کرد. این روش جوشکاری بیشتر در صنعت خودرو استفاده می شود.

همچنین برای خرید لوازم جوش و برش از وولکانو میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید . 

مزایا جوشکاری لیزری

تمیزی و ظرافت

قطعاتی که نیاز به ظاهری با کیفیت بالا دارند کاندیدای مناسبی برای استفاده از جوشکاری لیزری هستند، چراکه فرآیند جوشکاری لیزری نسبت به جوشکاری های سنتی با ظرافت و تمیزی بیشتری همراه است. این مزیت، جوشکاری لیزری را به ویژه برای کاربردهای که نیاز به ورق های فلزی دارد مناسبتر می کند. ورق فلز به طور معمول بسیار نازک است و در جوشکاری نیاز به حرارت کمی دارد. در مواردی مانند لوازم خانگی که از ورق فلزی استفاده می شود و نیاز به ظاهری شیک و تمیزی دارد، بهترین گزینه برای جوش، استفاده از دستگاه های جوشکاری لیزری می باشد.

کوتاه تر کردن زمان تولید

قطعاً این جمله را شنیده اید که وقت طلاست، این ضرب المثل در صنایع تولیدی بیشتر خود را نشان می دهد که ثانیه ها هم نیاز به برنامه ریزی دارد تا از برنامه تولید مورد نظر عقب نمانید. در جوشکاری سنتی اغلب بدلیل تمیز نبودن فرآیند جوشکاری نیاز است بعد از فرآیند جوشکاری گوشه ها و سطح کار را با دستگاه فرز سنگ زده و صاف کنید تا به ظاهری قابل قبول برسید که این خود هدر دادن زمان است، اما با استفاده از دستگاه جوش لیزری دیگر نیاز به این فرآِیند ندارید که باعث می شود امر تولید با سرعت بیشتری پیش برود و بهره وری به حداکثر میزان خود برسد و در زمان خود صرفه جویی کنید.

سرعت بالا جوشکاری لیزری

همیشه سرعت بالا در انجام امور کارها باعث کاهش کیفیت و دقت می شود اما جوشکاری لیزری از این قاعده مستسنا شده است. فکر کنید پروژه ای به شما سپرده شود و از شما بخواهند اتصالات جوشکاری آن را با سرعت، دقت و کیفیت بالا انجام دهید. قطعاً روش های سنتی جوشکاری نمیتواند پاسخگوی نیازهای مشتری شما باشد زیرا یا باید کیفیت را فدای سرعت کنید یا سرعت را فدای کیفیت، اما جوشکاری لیزری میتواند اتصالات شما رو با سرعت، دقت و کیفیت بالاتر جوش دهد و مشتریان شما را همیشه راضی نگه می دارد.

مناسب برای مواد و ضخامت های مختلف

در روش سنتی جوشکاری با عوض شدن ماده، انجام جوشکاری دچار چالش می شود یا حتی ممکن است برای غیر فلزات و آلیاژ ها نا ممکن شود اما با استفاده از لیزرها می توان بسیاری از مواد مختلف را جوش داده یا به هم متصل کرد چه هم فلزی باشد و چه غیرفلزی. این مواد شامل فولاد، فولاد ضد زنگ، آلیاژهای آلمینیوم، تیتانیوم و نیکل، پلاستیک و منسوجات می باشد. علاوه بر این ضخامت مواد قابل جوشکاری بسته به نوع و قدرت لیزر مورد استفاده می تواند از زیر ۱ میلی متر تا حدود ۳۰ میلی متر باشد.

جوشکاری بدون تماس

جوشکاری لیزری هیچ گونه نیرویی به قطعات که بر روی آن کار می کنیم وارد نمی کند و باعث تغییر شکل و یا تغییر اندازه قطعه نمی شود و بیشتر اوقات یک فرآیند یک طرفه است، در روش های دیگر جوشکاری ناخواسته نیرو به قطعه مورد نظر وارد می شود، حال اگر ما بخواهیم دو قطعه را جوش دهیم و وارد نشدن هیچ نیروی اضافی و تغییر شکل ندادن قطعات برایمان مهم باشد راهی جز استفاده از جوشکاری لیزری نخواهیم داشت.

انعطاف پذیری در جوشکاری لیزری

تصور کنید دو قطعه روی هم چیده شده دارید و قصد جوش دادن آن ها را بهم دارید اما بدلیل استفاده ویژه این قطعات اجازه جوشکاری دور تا دور دو قطعه را ندارید، برای جوش دادن این دو قطعه چه پیشنهادی دارید؟ جوش کاری لیزری می تواند این دو قطعه را به آسانی بدون آنکه به جوشکاری دور تا دور آن باشد از سطح دو قطعه استفاده کند و بهم جوش دهد.

جوشکاری در حالت عادی

برخی از روش های جوشکاری برای کاربردهای ویژه نیازمند است حتماً در شرایط خلا انجام شود، اما شما می توانید همین کار را در شرایط عادی با جوش لیزری انجام دهید. البته محافظ گاز برای جلوگیری از اکسیداسیون جوش ها اغلب لازم است.

صرفه جویی در ضایعات

جوش کاری با دستگاه لیزر به طور قابل توجهی نسبت به روش سنتی جوش دارای ضایعات کمتری می باشد که این باعث می شود محیط کار شما تمیز تر باشد، در هزینه نهایی صرفه جویی می شود و از همه مهم تر اثرات مخرب کمتری نسبت به روش های دیگر بر روی محیط زیست می گذارد. اما ضایعات و پسماندی که از جوشکاری سنتی به جا میماند عمدتاً غیرقابل بازیافت بوده و بر محیط زیست تاثیر مخربی می گذارد.

معایب جوشکاری لیزری

هزینه اولیه بالا. تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری لیزری هزینه بالایی دارند.
هزینه نگهداری بالا
به دلیل سرعت سرد شدن سریع، ممکن است در برخی از فلزات ترک ایجاد شود.
ضخامت جوش به ۱۹ میلی متر محدود شده است.

این فناوری به دقت مونتاژ بالایی در طول پردازش نیاز دارد تا از انحراف پرتو لیزر بر روی قطعات جلوگیری شود.
جوش لیزری به‌دست‌آمده نازک‌تر از جوشی است که با پرتوهای الکترونی به دست می‌آید، و این فرایند را برای جوشکاری فلزاتی که بسیار بازتابنده و شفاف هستند، نامناسب می‌کند

همچنین برای خرید لوازم جوش و برش از وولکانو میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید . 

نتیجه گیری

ما در تیم وولکانو در این مقاله درباره مزایا و معایب جوشکاری لیزری با شما سخن گفتیم همچنین اگر سوالی ذهن شما را درگیر کرده است میتوانید با تیم پشتیبانی وولکانو تماس بگیرید ، جوش کاری لیزر امروزه به دلیل مزیت های فراوان بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار گرفته است که در مقایسه با جوش کاری سنتی مانند گاز خیلی بهتر عمل میکند. اگر سرعت و دقت برای شما در جوشکاری مهم است پیشنهاد میشود حتما از این روش جوشکاری استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × = بیست یک