انواع تورچ جوشکاری

انواع تورچ جوشکاری در ولکانو

انواع تورچ جوشکاری

در این مقاله از ولکانو درباره انواع تورچ جوشکاری ما به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد همچنین اگر در انتهای مقاله سوالی در ذهن شما باقی مانده باشد میتوانید با پشتیبانی ولکانو تماس بگبرید و مشاوره رایگان دریافت کنید ، سوال اول تورچ جوشکاری چیست؟ باید اشاره کنیم تورچ جوش یا Welding Torch یک وسیله مهم چند کاره و نوعی دسته مکانیکی نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک در جوشکاری گازی است. جوش گازی به مدلی از اتصال صنعتی حرارتی و کارگاهی بین دو فلز غیر آهنی می‌گویند که با جوشکاری کلاسیک الکترودی آشنای عمومی و اینورترهای خانگی روی قطعات آهنی متفاوت است. در روش جوشکاری گازی، با کمک یک گاز مخصوص، یک ماده سوختی یا جریان برق به کمک شعله و حرارت زیاد تولید شده در سر مشعل، دو قطعه فلز غیر آهنی را به هم متصل می‌کنند. برای همین در پروسه جوشکاری گازی ابزاری که این ترکیب را می‌سازد و مشعل را به وجود می‌آورد به نام تورچ جوش شناخته می‌شود و نقشی حیاتی را ایفا می‌کند.

همچنین در نظر داشته باشید برای خرید تورچ جوشکاری از ولکانو میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

کاربرد تورچ جوشکاری در صنعت جوش چیست؟

به طور کلی و به عبارت بهتر، مهمترین وظیفه در تورچ جوشکاری انتقال سه کاره (ماده سوختی یا جریان برق + گاز محافظ + الکترود یا سیم جوش) به محل اتصال در جوش گازی است. جوشکاری گازی برای موقعیت‌های مختلف صنعتی و سنگین، زیر آب، اجسام غیر آهنی مثل جوشکاری فولاد نرم و سخت، جوش استیل، آلومینیوم، چدن، نیکل، طلا، نقره، مس و… استفاده می‌گردد:

صنایع کشتی سازی، لوازم آبی و دریایی و وسایل عایق بندی و آب بندی شده
صنایع خودروسازی و ساخت اتومبیل و ماشین آلات
صنایع هوا فضا و ساخت و تعمیرات هواپیما
ساخت لوازم نظامی و ابزارآلات دفاعی
پروژه های هنری، ساخت و تعمیر جواهرات و طلاسازی
جوشکاری پتروشیمی، صنایع نفتی، مخازن، لوله ها و…
جوش انواع فلزات رنگی، روغنی، لایه دار و ضخیم و…

اینها چند مورد مصرف جوشکای گازی است و با تعریف ساده‌ای که از تورچ جوش در بالاتر ارائه شد اهمیت این وسیله مشخص می‌شود. اما تورچ جوشکاری گازی بنا به نوع جوش، کاربری در صنایع، مکانیزم خنک کنندگی، گاز مصرفی، الکترود مصرفی یا غیر مصرفی، ماکزیمم جریان و آمپراژ کاری و… انواع مختلف و وسیعی دارد. به عنوان مثال تورچ جوش تیگ یا جوش آرگون در کنار انتقال برق و گاز محافظ، وظیفه نگهداشتن الکترود غیر مصرفی یا تنگستن را دارد. یا در جوشکاری میگ همان Co2 و یا جوش قوس الکتریکی، به جز انتقال برق و گاز محافظ، سیم جوش مصرفی نیز توسط تورچ جوشکاری تزریق می‌گردد.

اجزاء تشکیل دهنده ی تورچ جوشکاری

هر چند که هر نوع تورچ جوشکاری در جزییات اجزاء مخصوص به خود را دارد اما در بیشتر این ابزارها اکثر اجزای آن مشترک و مشابه هم است. تورچ های جوشکاری با شکلی تفنگی یا هفت تیری و با دسته و نازل و تقریبا شبیه به تفنگ بادپاش هستند. اعضای مهم تورچ جوشکاری به شرح زیر است.

گردنه:

قسمتی لوله ای و بزرگ که به نوعی مهمترین بخش تورچ به حساب می‌آید. گردنه همیشه عایق شده و چند لایه است و دو قسمت اصلی تورچ یعنی مجموعه ابزارگیر بالایی (مجموعه کولت + نازل + شعله پوش + گاز پخش کن + سرامیک و…) را به بخش انتهایی تورچ یعنی مجموعه دستگیره (دسته + سوییچ + فنر + کابل و…) متصل می‌کند.

دسته:

دستگیره یا قسمتی که در درون دست کاربر قرار می‌گیرد از جنس پایه لاستیکی و پلاستیکی کاملا عایق حرارتی و خوش دست و نرم ساخته می‌شود و کلید قطع/وصل و تنظیمات تورچ نیز روی آن قرار می‌گیرد.

نازل یا کولت الکترود :

ابزارگیر تورچ جوشکاری که با نام سوزن گیر یا کولت الکترود شناخته می‌شود وظیفه محکم گرفتن و محصور کردن سیم جوش یا الکترود را دارد. این ابزار با توجه به قطر سیم و الکترود انتخاب می‌شود.

کولت گاز یا گاز پخش کن:

این عضو کوچک اما مهم به نام نازل گاز یا کولت گاز وظیفه پخش کردن گاز محافظ (در تورچ های هوا خنک و گاز خنک) را روی حوضچه مذاب جوش دارد. معمولا با سوراخ های کوچکی همراه است که کاربر مدام باید از باز بودن آنها و عبور کامل گاز و رسیدن به محل اتصال اطمینان حاصل کند. همین عضو در تورچ های آب خنک بجای پخش گاز، آب خنک کننده را به نقطه جوشکاری می‌رساند.

شعله پوش:

بالاترین قسمت نوک دسته مشعل در جوشکاری میگ گاهی با نام نازل گاز بالایی و در ایران به اسم شعله پوش شناخته می‌شود. که تمامی خروجی ها و شعله را روی محل جوشکاری و نقطه اتصال متمرکز می‌کند و نباید اجازه ورود هوای محیط و ناخالصی را به این محل بدهد.

سرامیک:

الکترود گیر یا نگهدارنده الکترود تنگستن تنها در جوشکاری تیگ یا آرگون مصرف دارد و روی تورچ این نوع جوشکاری به همراه گرد گیر و تفلون تیم محکم نگهداشتن میله تنگستن روی تورچ را تشکیل می‌دهند. سرامیک تورچ تیگ معمولا از جنس سرامیک و یا گاهی شیشه ضد حرارت ساخته می‌شود.

بررسی انواع تورچ جوشکاری – WELDING TORCH

همانطور که اشاره شد این وسیله خانواده بزرگ و متنوعی در متعلقات ابزارهای جوش و برش به حساب می‌آید. تا آنجا که حتی دسته بندی تورچ جوشکاری خود چند حالت و گونه مختلف دارد. تورچ جوشکاری بر اساس نوع جوش یا گاز مصرفی و محافظ / بر اساس سیستم خنک کنندگی و نوع ماده مصرفی خنک کردن حوضچه مذاب جوشکاری / و البته مکانیزم کاری در چندین مدل طبقه بندی می‌شود.

انواع تورچ جوشکاری بر حسب نوع گاز محافظ

اصلی ترین نقش گاز محافظ و مصرفی در تورچ جوشکاری جهت تهیه هاله و لایه‌ای محافظ در محل اتصال است. این لایه محافظتی از نفوذ اکسیژن و هوای محیط و ناخالصی های هوا به موقعیت جوشکاری جلوگیری می‌کند و با ترکیبی که با هوا می‌سازد، مولکول‌های تخریبی که ممکن است روی فرآیند اتصال تاثیر منفی بگذارند و جوش را بی کیفیت کنند از بین می‌برد. این گاز محافظ بنا به نوع جوشکاری یا گاز بی اثر و خنثی مثل آرگون و هلیوم است، یا گاز فعال مثل دی اکسید کربن Co2 و یا از گازی ترکیب شده از این موارد با گازهای هیدروژن، اکسیژن و… تشکیل می‌شود.

تورچ جوشکاری آرگون

مشعل جوش TIG تیگ یا آرگون جریان برق را از رکتی فایر و یا منبع برق مستقیم DC و یا متناوب AC به الکترود تنگستن می‌رساند. سیم یا الکترود تنگستن برخلاف بسیاری از روش های دیگر جوشکاری غیر مصرفی است و تنها برای تولید حرارت زیاد روی قطعه استفاده می‌گردد. سیم های الکترود تنگستن در رنگ های مختلف با توجه به خلوص و ناخالصی تعیین می‌شوند و قطرهای آنها نیز متفاوت بوده در سایز 0.2 تا 6 میلی‌متر در صنعت وجود دارد. در برخش مدل‌های این جوش از یک فلز مصرفی و پر کننده برای پر کردن شیار و نقطه جوشکاری شده بین دو فلز استفاده می‌گردد که جداگانه به محل تزریق می‌شود.

تورچ جوشکاری دی اکسید کربنCO2

دسته تورچ جوش میگ مگ یا جوشکاری Co2 علاوه بر رساندن جریان برق از مولد برق و رساندن گاز محافظ (یا آب خنک کننده)، وظیفه بسیار مهم تزریق سیم جوش به نقطه اتصال و ترکیب کردن آن با گاز در داخل نازل را دارد. از آنجا که جوشکاری میگ معمولا با چرخه کاری 100 درصد همراه است، تورچ و مشعل با کیفیت و عمر مفید بالایی را می‌طلبد.

تورچ جوشکاری اکسی استیلن

در این نوع جوشکاری قدیمی، گاز استیلن و اکسیژن باهم ترکیب شده و شعله را بوجود می‌آورد و دیگر خبری از منبع برق نخواهد بود. برای همین گاز محافظ در جوش استیلن یا جوش اکسی، غیر از نقش محافظتی، نقش تامین سوخت و روشن کردن شعله را هم دارد. ضمن اینکه در جوش اکسی الکترود مصرفی هم وجود نداشته و طبق نیاز از یک فلز پر کننده استفاده شده و به محل اتصال تزریق می‌گردد. این نوع جوشکاری بیشتر در نقره، طلا و برنج کاربرد دارد.

با خواندن این مقاله دریافتیم که تورچ جوشکاری چیست؟ اطلاعات جامعی درباره ی انواع تورچ جوشکاری و همچنین کاربرد تورچ جوشکاری به دست آوردیم. اگر قصد خرید تورچ جوشکاری از برندهای با کیفیت و مطرح بازار را دارید میتوانید به وبسایت رسمی ولکانو مراجعه کنید تا امکان بررسی کامل مشخصات فنی، ارسال فوری به سراسر ایران و دریافت مشاوره تخصصی و رایگان برای خرید در اختیار شما قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × دو =