۱۱ نوع مختلف فرآیندهای جوشکاری

۱۱ نوع مختلف فرآیندهای جوشکاری

آیا شروع به یادگیری فرآیند جوشکاری می کنید؟

آیا از انواع متمایز فرآیندهای جوشکاری مطلع هستید؟

اکنون باید خلاصه ای از فرآیندهای مختلف جوشکاری که وجود دارد داشته باشید.همچنین میتوانید برای خرید اینورترهای جوشکاری از ولکانو همین حالا اقدام کنید ، تعداد کمی از فرآیندهای جوشکاری یک مهره تمیز تولید می کنند و نیازی به تمیز کردن ندارند یا نیاز به تمیز کردن کمی دارند، در حالی که برخی دیگر دقیقاً برعکس را تولید می کنند.

 

جوشکاری نه تنها سازنده است بلکه یک شکل هنری نیز هست.

 

کاربردهای سازنده به طور مثبت بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد زیرا اتومبیلی که رانندگی می کنید، دفتر کار و محل کار شما فقط با جوشکاری اتفاق می افتد. فلزات مختلف به اشکال مختلف جوشکاری نیاز دارند.

برای ساده‌تر کردن موضوع، دستورالعمل‌های کلیدی را در مورد دوازده نوع مختلف فرآیند جوشکاری گردآوری کرده‌ایم.

 

۱٫ MIG – جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW)

جوشکاری MIG یک روش ساده و محبوب جوشکاری است، یک تازه کار می تواند به راحتی کار کند و بر این هنر مسلط شود.

MIG مخفف گاز بی اثر فلز است و گاهی اوقات ممکن است جوش قوس فلزی گاز (GMAW) نامیده شود. این یک فرآیند نیمه اتوماتیک و سریع است که در آن سیم پرکننده از طریق تفنگ تغذیه می‌شود و گاز محافظ برای محافظت از ناخالصی‌های محیطی به اطراف خارج می‌شود. سیم پرکننده روی یک قرقره تغذیه می شود تا به عنوان یک الکترود نیز عمل کند.

جوشکاری در ولکانو

نوک سیم به عنوان یک الکترود برای ایجاد قوس با فلز پایه عمل می کند که به عنوان ماده پرکننده برای ایجاد جوش ذوب می شود. این فرآیند پیوسته است و نیاز به تنظیم پارامترها بر اساس نیاز جوش دارد. فرآیند همه کاره برای جوش دادن لیست گسترده ای از فلزات که یک مهره جوش تمیز، صاف و از نظر بصری جذاب ایجاد می کند.

 

این نوع جوش ها به عوامل خارجی مانند باران، باد و گرد و غبار حساس هستند و برای استفاده در فضای باز مناسب نیستند. مشکل کیفیت جوش MIG شامل ریزش و تخلخل برای ضعیف کردن سازه است.

 

رایج ترین استفاده از فرآیند جوشکاری MIG در تعمیر خودرو، ساخت و ساز، لوله کشی، رباتیک و صنایع دریایی است. جوش ارائه شده محکم، قوی است و می تواند نیروی عظیمی را تحمل کند.

 

۲٫ جوشکاری قوس فلزی محافظ چوبی (SMAW)

اینها انواع فرآیندهای جوشکاری صد ساله هستند و هر از گاهی به طور منظم بهبود می یابند. به دلیل هزینه کم و کارایی آسان و ساده، جوشکاری محبوب است. این فرآیند با جوشکاری پاششی همراه است که اساساً نیاز به تمیز کردن دارد.

وسایل جوشکاری در ولکانو

ماده پرکننده در اینجا یک الکترود چوبی قابل تعویض است. هنگامی که انتهای چوب با فلزات پایه تماس پیدا می کند، قوس ایجاد می کند. گرمای قوس، فلز پرکننده الکترود را ذوب می کند تا جوش ایجاد شود. این الکترود چوب را با یک شار می پوشاند که یک ابر محافظ ایجاد می کند تا از ناحیه جوش در برابر اکسیداسیون محافظت کند. شار خنک‌کننده به سرباره تبدیل می‌شود که باید از بین برود.

 

جنبه مثبت این فرآیند این است که می توان فرآیند جوشکاری چسب را در فضای باز و در آب و هوای نامساعد مانند باد و باران انجام داد. از آنجایی که امکان جوش روی فلزات زنگ زده، رنگ شده و کثیف وجود دارد، در تعمیر تجهیزات مفید است. انواع الکترودهای موجود در بازار، اما هیچ کدام برای فلزات نازک کار نمی کنند. قبل از اینکه در جوشکاری چوبی مهارت پیدا کنید نیاز به یادگیری طولانی دارد.

 

۳٫ TIG – جوشکاری با قوسی تنگستن گاز (GTAW)

جوشکاری TIG بدون مواد پرکننده امکان پذیر است. الکترود تنگستن غیر قابل مصرف برای ایجاد قوس در هنگام تماس با فلز پایه استفاده می شود. قوس قوی دو فلز را ذوب می کند و به آنها می پیوندد. در صورت لزوم می توانید از سیم پرکننده استفاده کنید. برای محافظت از جوشکاری در برابر ناخالصی های محیطی به یک منبع ثابت گاز محافظ نیاز داریم. در داخل خانه و به دور از عناصر بهتر کار می کند.

جوشکاری با وسایل در ولکانو

یکی از جوش های قوی است اما تسلط بر آن دشوار است. فقط یک جوشکار با تجربه می تواند این هنر را انجام دهد زیرا از هر دو دست به طور هماهنگ برای انجام جوش استفاده می کند. نتایج جوش دقیق، قوی، از نظر بصری جذاب هستند و نیازی به تمیز کردن ندارند. برای جوشکاری فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، منیزیم، نیکل و مس به راحتی استفاده می شود. این فرآیند برای صنایعی که بر روی فلزات غیر آهنی کار می کنند مانند لوله کشی، دوچرخه و ساخت وسایل نقلیه بسیار محبوب است. برای تعمیر ابزارهای ساخته شده از آلومینیوم، منیزیم و فولاد ضد زنگ مناسب است.

 

۴٫ جوشکاری قوسی با هسته شار (FCAW)

FCAW شبیه به جوشکاری MIG است، زیرا منبع تغذیه می تواند هر دو نوع جوش را انجام دهد. جوشکاری MIG نیاز به سیم پرکننده دارد که به عنوان الکترود به طور مداوم از تفنگ تغذیه می شود. برعکس، FCAW دارای یک سیم با هسته آن به عنوان شار است و یک ناحیه محافظ گاز در اطراف جوش ایجاد می کند. بدون نیاز به گاز محافظ خارجی در این نوع جوشکاری. این فرآیند همه کاره است و برای فلزات ضخیم کار می کند.

فرآیند جوشکاری کارآمد است و برای فلزات سنگین با جوشکاری با حرارت بالا به خوبی کار می کند. عدم نیاز به هیچ گاز خارجی باعث می شود که جوشکاری با هزینه کمتر انتخاب شود. برای فلز ضخیم تر مفید است و در تعمیر تجهیزات سنگین استفاده می شود. قبل از اینکه یک جوش تمیز و زیبا داشته باشید، باید از سرباره شار پاکسازی کنید. این کار به راحتی در فضای باز انجام می شود زیرا نیازی به گاز محافظ ندارد.

 

۵٫ جوشکاری زیر آب (SAW)

نوع جوش شامل پوشاندن قطعات فلزی، سیم جوش، قوس و اتصال جوش توسط یک پتو از شار است. این فرآیند را ایمن می کند زیرا بخار جوش، نورهای قوس قوی و سرباره های پرنده وجود ندارد. سد شار از انسان و ربات هر کسی که جوشکاری را انجام می دهد محافظت می کند. این یک فرآیند سریعتر برای صنایع با تولید بالا است.

SAW جوش های قوی با نفوذ عمیق را با حداقل آماده سازی سریع و کارآمد تولید می کند. به دلیل وجود لایه شار، جوشکار را در برابر نور UV و اشعه مادون قرمز محافظت می کند.

 

۶٫ جوشکاری گاز/جوشکاری اکسی استیلن

یکی از داغ ترین روش های جوشکاری در دمای ۳۵۰۰ درجه سانتیگراد. دمای جوش در اینجا به هفت برابر گرم ترین و داغ ترین اجاق پیتزا می رسد. هنگامی که مخلوطی از گازهای سوخت و اکسیژن در یک مشعل عبور می کند، گرما تولید می کند. این فرآیند شامل سه نوع شعله است: شعله خنثی، شعله کربورکننده و شعله اکسید کننده.

مزایای فرآیند جوشکاری بسیار زیاد است. به دلیل گاز تحت فشار پر شده در یک سیلندر فولادی قابل حمل است. استفاده از آن نسبتاً آسان است و برای اندازه های مختلف فلزات همه کاره است. این یک گزینه بسیار ایمن و مقرون به صرفه است که یک تازه کار می تواند به راحتی انجام دهد.

 

۷٫ جوشکاری ترمیت

هنگامی که ترمیت (مخلوطی از پودر آلومینیوم و اکسید آهن) مشتعل می شود منجر به یک واکنش گرمازا غیر خشونت آمیز می شود. گرمای بیش از حد فلز را ذوب می کند و در سطوح اتصال مورد نیاز می ریزد. فلز مایع در هنگام خنک شدن جامد می شود و یک اتصال جوشی جامد ایجاد می کند.

این یک روش ساده و سریع برای اتصال فلزات مشابه و غیر مشابه است. این فرآیند جوشکاری نیازی به منبع تغذیه ندارد، تنها نیاز آن گرم کردن ترمیت در دمای ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد است.

 

۸٫ جوشکاری فورج

جوشکاری چیست؟ این قدیمی‌ترین تکنیک جوشکاری است که می‌پرسیدیم جوشکاری چیست. این تکنیک برای قرن ها جواب می دهد. فلز در اینجا به حالت چکش خوار گرم می شود که به شکل دلخواه در می آید و در نهایت خنک می شود تا به شکل خود درآید.

این فرآیند زمانی به ذهن خطور کرد که آهنگری روی فلز کار می کرد. این فقط به این متخصصان محدود نمی شود، بلکه جوشکاری فورج یک انتخاب در صنعت هوافضا است. این فرآیند به یک کاربر ماهر نیاز دارد اما یک انتخاب محبوب است زیرا نیازی به فلز پرکننده نیست.

 

۹٫ جوشکاری پرتو الکترونی

شلیک پرتوهای الکترون های با سرعت بالا به فلز جوش شامل این نوع جوش است. انرژی حاصل از الکترون به ورقه‌ها منتقل می‌شود تا فلزات جوشکاری را ذوب کند که می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و ذوب شوند.

این نوع جوش در صنایع متعددی مانند قطعات خودروهای خودکار و صنایع موتور هواپیماهای پیشرفته استفاده می شود. این می تواند ابزار مفیدی در قطعات هوافضا، تیغه های اره دو فلزی و مجموعه های انتقال باشد. این یک انتخاب عالی برای آب بندی قطعات الکتریکی است. این تکنیک برای فلزات غیر مشابه با نقاط ذوب مختلف و رسانایی حرارتی مناسب است. این روش جوشکاری برای فلزات نازک و ضخیم مناسب است.

 

۱۰٫ جوشکاری هیدروژن اتمی

در حال حاضر در اکثر موارد، فرآیند جوشکاری با جوشکاری MIG جایگزین شده است. هنوز هم یک انتخاب عالی برای جوشکاری تنگستن است. این فلز در برابر حرارت مقاوم است، اما با این روش می توانید بدون تغییر فلز در هنگام اتصال و جوشکاری آنها را فیوز کنید. آنها دو الکترود تنگستن فلزی را در اتمسفر هیدروژنی قرار می دهند. مولکول های هیدروژن در گرمای انفجاری می توانند تا ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد گرما تولید کنند. اقدامات احتیاطی مناسب مانند دستکش جوشکار، لباس، عینک و کلاه ایمنی ضروری است.

 

۱۱٫ جوشکاری قوس پلاسما

یک تکنیک جدیدتر در سال ۱۹۵۴ توسعه یافت و شبیه به جوشکاری TIG است. آنها جریان الکتریکی را از دهانه نازل محافظت شده توسط گازها عبور می دهند تا دقت نهایی را برای جوش دادن یک منطقه کوچک انجام دهند. یک مهره باریک، جوش دلپذیر و جوش قوی و سریع تولید می کند.

این روش از دمای بسیار بالا برای جوش عمیق و قوی تر استفاده می کرد. صنعت هواپیما از این تکنیک استفاده می کند، اما برای علاقه مندان و کاربران DIY فایده ای ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت + = 15