نکاتی در نگهداری اینورتر جوشکاری

نکاتی در نگهداری اینورتر جوشکاری:

دستگاه جوش اینورتر یکی از دستگاه های جوشکاری با فناوری و کیفیت بالا میباشد.منبع تغذیه دستگاه جوش اینورتر قابلیت برقراری جریان بالا به منظور جوشکاری را دارد. تکنولوژی بالای این دستگاه به نوعی است که امکان تنظیم میزان جریان خروجی و ولتاژ دستگاه جوش اینورتر را فراهم می کند. بنابراین می توان به وسیله یک ولوم که بر روی دستگاه اینورتر قرار دارد مقدار جریان خروجی را تنظیم کرد. دستگاه جوش اینورتر کم حجم و کم وزن است. میزان برقی که دستگاه جوش اینورتر مصرف می کند در مقابل نمونه های مشابه بسیار کمتر است.

ویژگی های دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر دارای اجزای اصلی و ویژگی هایی است که عبارتند از:

  • جوشکاری یکنواخت فرآیند جوشکاری قطع و وصل نخواهد شد.
  • برقراری حوضچه و قوس الکتریکی متناسب با کیفیت بالا
  • دستگاه های اینورتر به نحوی طراحی شده اند که صدای گوش خراش و بلندی ندارند.
  • به راحتی می توانید جریان خروجی از دستگاه را کنترل کنید.
  • کاملا از لحاظ مصرف انرژی به صرفه و اقتصادی است.
  • یا استفاده از الکترود با خواص و ویژگی های مختلف قادر خواهید بود جوشکاری کنید.

دستگاه جوش اینورتر قادر خواهد بود با بارهای قدرت بالا مقابله کند مدارهای نیمه هادی موجود در دستگاه جوش اینورتر می توانند از بار وارده حفاظت کنند علاوه بر آن قابلیت کنترل پالس ها را دارند. این دستگاه ها بسیار کارآمد هستند و قوس هایی پایدار و با کیفیت مناسب ایجاد می کنند.چرخه عملکرد دستگاه اینورتر بسیار مناسب می باشد.منظور از چرخه عملکرد دستگاه میزان کارکرد دستگاه در طول پروژه جوشکاری بدون زمانی برای خنک سازی دستگاه می باشد به عنوان مثال زمانی که یک دستگاه به مدت ۱۰ دقیقه بدون استراحت کار می کند ۱ دقیقه زمان خنک سازی به دستگاه داده می شود چرخه عملکرد دستگاه جوش را براساس درصد اندازه گیری می کنند.

نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

زمانی که شما به صورت دوره ای دستگاه اینورتر را تمیز می کنید طول عمر دستگاه افزایش پیدا می کند در نتیجه در بسیاری از هزینه ها از جمله خریداری دستگاه جدید و جایگزین کردن دستگاه صرفه جویی می شود. از آن جایی که معمولا دستگاه های جوشکاری در محیط های پر از آلودگی و گردوخاک نگهداری می شوند نسبت به سایر دستگاه های دیگر نیاز به رسیدگی و توجه بیشتری دارند. یکی از اجزای تشکیل دهنده دستگاه های اینورتر فن می باشد. فن ها عموما سبب ورود گرد و خاک به داخل دستگاه جوش به میزان بیشتری می شوند.نکته ای که در ورود گردو خاک وجود دارد این است که به هنگام نشستن گرد و خاک بر روی قسمت های اصلی دستگاه مانند برد عملکرد دستگاه کاهش می یابد. علاوه بر آن تاثیر مستقیمی بر میزان خنک کنندگی دستگاه دارد در انتها با کم کاری در نظافت دستگاه عمر دستگاه به میزان  بالایی کاهش پیدا می کند.در زمان های که از دستگاه جوش اینورتر زیاد استفاده کردید و محیط جوشکاری آلودگی زیادی دارد باید هفته ای یک بار دستگاه اینورتر را تمیز کنید.زمانی که استفاده از دستگاه جوش کمتر است و محیط جوشکاری تمیز می باشد می توانید ماهی یکبار دستگاه را تمیز کنید.

اینورتر جوشکاری

نحوه تمیز کردن دستگاه جوش

اولین مرحله برای تمیز کردن دستگاه این است که دستگاه را از برق بکشید اگر گارانتی دستگاه به شما اجازه می دهد درپوش دستگاه را بردارید .برای تمیز کردن دستگاه حتما این کار را انجام دهید پس از باز کردن پیچ های درپوش به وسیله دستگاهی به اسم کمپرسور تمام قسمت های دستگاه جوش را پاکیزه کنید برد دستگاه را به خوبی تمیز کنید به طوری که هیچ گونه آلودگی بر روی برد دستگاه باقی نماند. تمیز کردن دستگاه را تا زمانی که تمام اجزای آن قابل شناسایی باشد ادامه دهید دستگاه باید مانند روز اول به طور کامل تمیز شود. اگر به هنگام تمیز کردن دستگاه متوجه شدین که دستگاه بیش از اندازه کثیف است نشان دهنده این است که شما باید دوره های زمانی تمیز کردن دستگاه را کاهش دهید. سعی کنید به هنگام نگهداری از دستگاه آن را در قسمت تمیزتر قرار دهید.

نکات مهم نگهداری از دستگاه اینورتر

  • زمانی که دستگاه جوش خاموش است برای جلوگیری از ورود گرد و خاک باید روی آن را با یک پوشش محافظ مناسب بپوشانید. برای پوشاندن دستگاه معمولا از پارچه برزنتی استفاده می شود.

  • هرچند وقت یکبار باید تمام اجزای تشکیل دهنده جوش به ویژه قطعات الکتریکی، اتصالات و مدار جریان برق را چک کنید. فیوز و ولتاژ دستگاه را به دقت بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشند.برای تنظیم کردن ولتاژ و آمپر دستگاه حتما به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

  • یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده دستگاه جوش است که وظیفه ی آن هدایت سیم است غلطک ها می باشند که باید به درستی تنظیم شوند که به راحتی حرکت کنند و به طرز مناسبی در جای خود قرار گیرند زمانی که متوجه شدین غلطک مانند سابق کار نمی کند حتما باید آن را تعویض کنید.

  • تفنگ جوش از جمله بخش های مهمی از دستگاه جوش هستند که به طور جداگانه باید تمیز شوند. تفنگ جوش بیشترین قطرات جوش از آن خارج می شود. همیشه باید تفنگ جوشکاری را تمیز نگهداری کنید زیرا ممکن است به علت کثیفی و تجمع مواد جوشکاری عملکرد مناسبی نداشته باشند.

نحوه نگهداری و آماده سازی سایر قسمت های دستگاه جوش

جریان گاز موجود در دستگاه باید کاملا بررسی شود چنان جریان گاز در قسمتی از دستگاه دچار گرفتگی بود باید رفع شود. چنانچه گاز نامنظم و با کیفیت پایین خارج شود کیفیت جوشکاری به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. اگر نازل گاز به خوبی بر روی دستگاه قرار نگیرد دچار نشتی می شود.

زمانی که غلطک کارایی خود را از دست دهد فیدر نیز آسیب می بیند به همین علت فیدر باید دائما مورد بررسی قرار گیرند. چنانچه غلطک ایراد داشت باید سریعا غلطک را تعویض کرد.چنانچه اتصالات آسیب دیده بودن باید باید هرچه سریعتر سیم ها را تغییر داد

دستگیره ها، دکمه ها، ولوم ها و… باید به طور کامل بازدید شوند این قسمت های دستگاه هم مانند سایر قسمت های دستگاه باید به طور کامل نظافت شوند در صورتی کثیفی دستگیره ها احتمال شوک جریان برق وجود دارد که جان انسان به خطر می افتد.

اینورتر جوشکاری

بررسی گلوگاه و دمای دستگاه جوش

معمولا برای انتقال جریان الکتریکی از گردن یا گلوگاه استفاده می شود. چنانچه اتصالات ضعیف باشد جریان الکتریکی به درستی برقرار نمی شود. بنابراین هر موقع تمایل به راه اندازی دستگاه جوش را داشتید گلوگاه آن را چک کنید.

زمانی که اتصالات دستگاه جوش به درستی برقرار نشود و برق به خوبی در دستگاه جوش جریان نداشته باشد دمای دستگاه جوش به میزان زیادی افزایش پیدا می کند.به همین علت باید میزان دمای دستگاه به طور مرتب چک شود.اگر متوجه داغی کابل متصل به دستگاه جوش شدید نشان دهنده سایز نامناسب کابل دستگاه است و سایز کابل باید به سرعت تعویض شود.

بررسی سیم و پیچ منتشر کننده دستگاه جوش

سیم های متصل به دستگاه جوش پس از یک دوره ی استفاده از آنها فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. زمانی که که سیم ها و اتصالات دستگاه جوش آسیب دیده باشند جریان الکتریکی به خوبی در دستگاه چرخش نخواهد داشت و سبب پایین آمدن کیفیت جوشکاری می شود.

پیچ های موجود در دستگاه جوش را همراه با سایر اجزای دستگاه جوش باید تمیز کرد.

نوک دستگاه جوش از اجزای پرکاربرد دستگاه اینورتر است که باید به طور مکرر تعویض شود.

اینورتر جوشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = سیزده